Téma | Včely a med (předškoláci)

Téma včely a med (předškoláci)

Předškoláci a téma včely a med, aneb náš včelí týden. Dlouho jsem plánovala, že je budu tímto stylem učit, vzdělávat a provázet životem, ale museli jsme k tomu dospět. Začínám tedy pozvolna, aktivity připravuji tématické, ale rozprostřené do celého týdne vedle jiných běžných aktivit. Chci tomu dát pravidelnost a nějakou smysluplnou podobu. Předpokládám, že časem podobný objem práce zvládneme za 1 – 2 dny. Příprava mi samo sebou zabere hromadu času, ale i já se mnoho dozvím a pak vidět ty malé při práci, to za to prostě stojí.

Aktivity

Vycházím z daného tématu a aktivity a materiál k práci vybírám podle aktuálních schopností, znalostí a zájmu našich předškoláků. Roli v tom hraje i to, co zrovna máme doma a co zvládnu sama připravit.

OkruhTéma / ČinnostPopis aktivity
Přírodověda | Kosmická výchovaVývoj včelyNázorná ukázka s krabicí od jablek
Přírodověda | Kosmická výchovaVývoj včelyTvorba plakátu na nástěnku
Praktický život | Smyslová výchovaVaření | Čich a chuť Oslazení kaše/placek/bábovky atd. medem
Český jazykČteníSlova larva, včela, kukla atd. pomocí pohyblivé abecedy
Český jazykGrafomotorikaJak letí včelka ke květu
Český jazykGrafomotorikaNakreslení šestiúhelníku do mouky nebo od ruky na papír
Smyslová výchovaČich a hmatOsahat si a nasát vůni voskového plátu a voskových svíček.
Smyslová výchova | MatematikaKoordinace pohybů, přemýšlení, představivostVytvoření šestiúhelníku pomocí červených a červenomodrých tyčí
Smyslová výchova | MatematikaKoordinace pohybů, přemýšlení, představivostVytvoření šestiúhelníku z větviček, květů, kamínků, šišek nebo jiného přírodního materiálu
MatematikaPočítání, sčítáníPočítání a následné sčítání vybarvených buněk pomocí perlového materiálu
Smyslová výchovaSluch a zrakNalezení včel na zahrádce, jejich pozorování a poslech jejich bzučení
RůznéPohádka Jak štěňátko dostalo chuť na med

Naše práce v průběhu týdne

Začali jsme vývojem včely. Vzhledem k tomu, že nemáme barevnou tiskárnu, rozhodla jsem se nakreslit podklady sama. Pokud by se vám líbily a hodily, jsou ke stažení níže.

Z reálného světa včel jsem žel neměla k dispozici téměř nic. Použili jsme jsme proto alespoň vosí hnízdo, na kterém jsem dětem ukázala, jak velké jsou ve skutečnosti buňky v plástvi. Rovnou jsem jim ale vysvětlila, že včely mají buňky uspořádané jinak – právě v plástvích a tvoří je jiný materiál. Ukázali jsme si to na fotkách z internetu.

Nejprve jsme si zahráli takovou hru v krabici od jablek. Plastový výlisek pro jednotlivé kusy měl příhodný tvar šestiúhelníků a hodil se nám pro 3D ukázku. Popsala jsem jim u toho, jak to v úlu funguje a jakými stádii vývoje každá včela projde. Následně si děti jednotlivá stádia nalepily na šestiúhelníky představující jednotlivé buňky a vytvořily si plakát na nástěnku (více zde).

Vývoj včely (zjednodušeně)
  • V úlu vládne 1 včelí královna, která klade vajíčka do jednotlivých buněk.
  • Z vajíček se vyvinou larvy.
  • Jiné včely v úlu larvy krmí.
  • Larvy se zhruba po týdnu pomalu zakuklí.
  • V tu chvíli chvíli ostatní včely takové buňky zavíčkují.
  • Kukly se pak vyvinou v dospělé včely, které se skrze víčko prokoušou ven.
Úloha včely v úlu
  • Včela si za svůj život vyzkouší téměř všechny role v úlu.
  • Poté, co se vyvine z kukly, čistí buňky pro nové plody.
  • Následně se stará o larvy a krmí je.
  • Další její úlohou je produkce vosku pro stavbu dalších buněk.
  • Poté stráží úl a teprve v poslední fázi svého života létá za pylem a nektarem, z nichž včely v úlu vyrábí med.

Na zahradě jsme pozorovali včely při sběru nektaru a poslouchali, jak to v rozkvetlé přírodě pěkně bzučí včelí prací. Děti si pak také procvičily grafomotoriku a vyznačily cestu včely ke květu s nektarem.

Jak vzniká med
  • Včely sbírají dva druhy šťáv – nektar rostlin a medovici, kterou vylučují mšice a další hmyz.
  • Oba druhy jim slouží i jako potrava.
  • S nektarem přiletí do úlu a předá jej ke zpracování dalším včelám.
  • Ty si jej předávají mezi sebou a uloží do buňky v plástu
  • V buňkách jej zbavují přebytečné vody, tím se stane šťáva hustější.
  • V poslední fázi včely med zavíčkují voskem.

Medem jsme si osladili kaši, mléčnou rýži i palačinky a děti si osahaly zbytek voskové svíčky. Její vůni si chodí připomínat každou chvíli. 🙂 Já jsem jim připravila počítání inspirované právě plnými buňkami medu. Barvy jsem volila podle barev našeho perlového materiálu, se kterým se právě nově seznamují.

Tato část nám ale ukázala, že takhle to nepůjde. Princip pochopily velmi rychle, ale chtěly pracovat venku. Papírky s čísly nám odnášel vítr, což je akorát rozčilovalo, a doma už se k tomu vracet nechtěly. Mám proto vymyšlený zlepšovák a až ho uvedu v praxi, čeká je zábavné počítání klidně i venku. Že to bude mimo téma, nikomu nevadí. 🙂

Zajímal nás také tvar šestiúhelníku, o kolo něhož se také točily aktivity po celou dobu, takže jsme si nakonec ukázali, jak se dá vytvořit za pomoci červených a červenomodrých tyčí a také z libovolného přírodního materiálu. Nechyběla ani slova psaná pohyblivou abecedou, jako je larva, včela, nektar, med a na přání dětí také složitější kytička a královna. (Slova pro pohyblivou abecedu chystám ke stažení, budou brzy).

Materiály k tisku

Všechno je k dispozici nevybarvené – pouze jako obrysy, aby si to doma mohli vytisknout i ti, kteří nemají barevnou tiskárnu.

  • PDF | Grafomotorika – včelka letí pro nektar 1 a 2
  • PDF | Šestiúhelníky – menší a větší
  • PDF | Plástev na celou stránku – drobná a větší
  • PDF | Vývoj včely k nastříhání – zde

Další materiály


Jak jste s dětmi probírali vývoj včely a tvorbu medu vy?
Máte nějaká doporučení, co dělat jinak či lépe? Jsem v tomhle úplný začátečník. 🙂

Novinky e-mailem?

Líbí se vám nápady pro děti na tomto webu? Chcete dostávat zprávu pokaždé, když vyjde nový článek? Stačí zadat vaši e-mailovou adresu.

Spam opravdu neposílám. Dostávat budete pouze upozornění na nové články. Z odběru se samozřejmě můžete kdykoli odhlásit.

Author: Verča | (d)veruce

Máme doma šikovného kluka školního věku, který mě hned v prvních měsících přiměl vydat se na dráhu kontaktního rodiče. Díky němu jsem se začala zajímat o nošení, bezplenkovku, BLW (příkrmy do ruky), BF obuv a v neposlední řadě o alternativní vzdělávání. Nejvíc souzním s metodami Marie Montessori, v jejíž pedagogice hledám inspiraci nejčastěji. Více se o mně dozvíte v menu Info > Kdo jsem.

3 thoughts on “Téma | Včely a med (předškoláci)

  1. Hned bych si medem osladila kaši 🙂
    Moje Sofinka je právě ve fázi, kdy utíká před každým pavoučkem a hmyzí období mi lehce připomíná
    pubertální kníkání. Doufám, že se to srovná a bude hmyzem opět nadšená jako byla vždy.
    Ukazovala jsem jí úly na sousedově zahradě a vzhledem k faktu, že celý úl chodí ke mně na slávek jezírka
    pít, máme i názornou ukázku pitného režimu.
    V neděli jsem si na tebe, Verunko, vzpomněla. Byli jsme na hradě Kamýk a ty rozhledy na českou krajinu, mimořádně bez
    žluté, byly úchvatné.
    Přeji vám krásné vzdělávání, těší mne, že děti učí někdo, koho to skutečně baví.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *