Experiment | Putující voda, barevný vodní most

Barvy a voda - barevný experiment

Tento barevný vodní experiment jsem měla v plánu s dětmi udělat už delší dobu. Když jsem našla ve špajzu potravinářskou barvu, kterou bychom už asi na nic nevyužili, pustili jsme se do experimentu, na který nepotřebujete nic zvláštního. Na první fází vám stačí šest stejně velkých sklenic, hrubší ubrousky nebo papírové kapesníky, potravinářské barvivo a voda.


Barvy!

Máte rádi barvy? Předpokládám, že je to tak trochu zbytečná otázka. 🙂 Pokud ale přesto pestré barvy nelákají vás, děti budou určitě. Během experimentu zjistí, že smícháním tří základních barev snadno získají tři další. V druhé fázi jich dokonce mohou namíchat rovnou dalších šest (a klidně ještě víc).

Domácí barevné „sensory blocks“

Pokud najdete vhodné uzavíratelné nádoby (kulaté zavařovací sklenice s tlustou stěnou to žel opravdu nejsou), můžete z namíchaných barev utvořit menším dětem vzdělávací hračku podobnou známým sensory blocks (český ekvivalent neznám, když tak mě dovzdělejte v komentářích). Barvy pak děti mohou vzájemně kombinovat jednoduše tím, že je budou stavět za sebe, čímž získají další odstíny.


A teď už pojďme konečně na popis samotného experimentu.


Co potřebujete:

  • 6 + 6 sklenic (nejlépe stejných),
  • červenou, žlutou a modrou potravinářskou barvu,
  • silnější ubrousky nebo papírové kapesníky (6 + 12 kusů),
  • vodu.

Na první fázi využijete prvních šest sklenic. Dalších šest budete potřebovat na druhou fázi.

Materiál k tisku:

Vhodný věk:

  • předškoláci,
  • školáci.

Co si dítě procvičuje:

  • představu o míchání jednotlivých barev,
  • představu o tom, jak se chová voda (vzlínání),
  • trpělivost. 🙂

Barevný vodní experiment – 1. fáze:

  1. Připravte si šest sklenic. Do třech nalijte vodu po okraj.
  2. Ve vodě rozpusťte barvivo.
    Nemusí ho být moc. My to přehnali a museli jsme později výsledek zředit, aby se některé barvy vůbec daly rozeznat.
  1. Složte podélně ubrousek nebo papírový kapesník tak, aby dosáhl ze dna jedné sklenky na dno druhé. Můžete a nemusíte jej zakroutit.
    Vyzkoušeli jsme obojí, se zakroucením i bez, všechno funguje.
  1. Složený ubrousek/kapesník vložte jedním koncem do barevné vody a druhým do prázdné sklenice.
  2. Totéž proveďte u všech barev.
    Pokud budete experiment dělat v kruhu jako my, budou v každé sklenici vždy dva kapesníky a do těch prázdných budou mířit z dvou různých barev.
  1. Čekejte a pozorujte. 🙂
    Pomalu ale jistě začne barevná voda putovat po kapesníku do prázdné sklenice, kde se časem smísí s druhou barvou.
    Než se vyrovná hladina všech sklenic do stejné výšky, bude to trvat zhruba tři hodiny (platí pro sklenici s objemem zhruba 300 ml).
  1. Jak jsem psala výše, použili jsme moc barviva. Výsledek jsme proto ještě naředili vodou, abychom jednotlivé barvy vůbec viděli. Děti si pak podle nich vybarvili první dokument k tomuto experimentu.

Tady můžete experiment ukončit. Nám to ale nestačilo a rozhodli jsme se smíchat ještě původní i vzniklé barvy.

Barevný vodní experiment – 2. fáze:

  1. Vyberte barvy, které chcete smíchat a opakujte postup z první fáze.
    My jsme skleničky z první fáze srovnali do kruhu a každé dvě barvy vedle sebe smíchali do nové sklenice (vznikl nám z nich jakýsi šestiúhelník).
  1. Čekejte a pozorujte, jak vznikají nové barvy.
  1. Výsledné odstíny můžete rovněž dolít vodou, vyniknou pak ještě více.

Zbarvené kapesníky budou trochu barvit, třeba s nimi něco ještě vymyslíte. My je jen nechali uschnout a schováme si je jako památku na tento experiment.

Výstup z experimentu

Každý řádný pokus musí mít svůj záznam, výstupní hodnocení, nebo přinejmenším něco, co by se mu blížilo. 🙂 Pro naše potřeby jsem vytvořila jednoduché schéma, které si děti vybarvily na základě toho, jaké barvy nám smícháním přes vodní most opravdu vznikly. Můžete si je stáhnout ve formátu PDF výše.

Proč to tak je, aneb informace a možnosti pro starší děti

Papírový ubrousek i kapesník snadno nasáknou vodu. Stejně jako všude jinde za standardních okolností vlhkost vzlíná – stoupá nahoru. Stejným způsobem proudí voda od kořenů stromů k listům.

Proč se hladiny vyrovnají? Jednoduše se vyrovná tlak vzduchu a vody v propojených nádobách.

Co mohou navíc dělat starší děti? Tento experiment si s nimi můžete zkusit, když zrovna budou řešit ve fyzice tlak nebo v přírodovědě vzlínání vlhkosti. Stejně tak mohou výstup z experimentu doplnit popisem vlastními slovy a měřením času nebo třeba objemu ve sklenicích.

My si jistě časem, až na to přijde vhodná doba, tento experiment zopakujeme a rozšíříme ho podobným způsobem.


Výslednou vodu nevylévejte, v nejbližších dnech vám ukážu ještě jeden experiment, na který se vám bude hodi! (Najdete tu na něj odkaz, případně mrkněte do rubriky Aktivity, rozvoj, učení.


Znáte tento barevný vodní experiment?
Prováděli jste ho s dětmi?
Jak se jim to líbilo?
A co vy a barvy? 🙂

close

Novinky e-mailem?

Líbí se vám nápady pro děti na tomto webu? Chcete dostávat zprávu pokaždé, když vyjde nový článek? Stačí zadat vaši e-mailovou adresu.

Spam opravdu neposílám. Dostávat budete pouze upozornění na nové články. Z odběru se samozřejmě můžete kdykoli odhlásit.

Verča | (d)veruce

Author: Verča | (d)veruce

Máme doma šikovného kluka předškolního věku, který mě hned v prvních měsících přiměl vydat se na dráhu kontaktního rodiče. Díky němu jsem se začala zajímat o nošení, bezplenkovku, BLW (příkrmy do ruky), BF obuv a v neposlední řadě o alternativní vzdělávání. Nejvíc souzním s metodami Marie Montessori, v jejíž pedagogice hledám inspiraci nejčastěji. Více se o mně dozvíte v menu Info > Kdo jsem.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *