Mys, zátoka, souostroví, systém jezer, poloostrov, záliv, ostrov, jezero, pevninská šíje, průliv – tyto základní vodní a pevninské plochy jsme si ukázali nejen na obrázku a mapě, ale také názorně ve formě na muffiny pomocí domácí plastelíny.
Ze sádry, písku, hlíny či modelíny
Improvizovali jsme. Jako první mě samozřejmě napadlo, že si modely jednotlivých vodních a pevninských ploch vyrobíme ze sádry, ale nenašli jsme doma dostatek vhodných malých nádob. Každopádně se domnívám, že až je najdeme, k plochám se vrátíme a vyzkoušíme si to. Děti si to určitě také vyzkoušejí venku na písku či obyčejné hlíně, až bude tepleji. Teď jsme se museli spokojit s obyčejnou modelínou a formou na muffiny.
(Během psaní tohoto článku mě ale napadlo, jak to s tou sádrou vyřešit, takže v nejbližší době očekávejte pokračování.)
Domácí modelínu jsme obarvili kakaem a skořicí
Domácí modelínu už dlouhodobě vyrábím podle návodu na i-creative.cz. Tentokrát se její přípravy chopil i malý – odvážil suroviny. Pro malé děti, které fascinují čísla, je tato činnost jako dělaná.
Modelínu jsme obarvili kakaem a provoněli skořicí. Hnědé potravinářské barvivo jsme doma neměli a jiné barvy (temperky, akrylovky) jsem použít nechtěla, protože tuto formu běžně používáme na pečení. Hotovou hmotu jsme nechali vychladnout a poté už jsme se mohli směle pustit do modelování.
K tisku:

Příprava:
Barevný tisk
- Vytiskněte si barevné vodní a pevninské plochy výše, nastříhejte, případně ještě zalaminujte.
- Obrysovou verzi pak můžete dětem vytisknou též, aby si plochy mohly vybarvit samy.
Černobílý tisk
- Pokud barevnou tiskárnu nemáte, vytiskněte si obrysovou verzi a vybarvěte ji. Já použila akvarelové pastelky, ale použít se dá samozřejmě cokoli.
- Dětem vytiskněte i jejich vlastní verzi k vybarvení.
Karty se v obou případech dají použít i jako třísložkové.
Postup:
- Popište si s dětmi, co se na kterém obrázku nachází a třeba si ukažte i reálné fotky daných ploch v přírodě.
- Na jedné konkrétní ploše dětem ukažte, co po nich vlastně chcete, u těch zbývajících jen dohlížejte, případně pomozte, pokud to bude samozřejmě potřeba (pro menší děti mohou být některé tvary složitější, záleží na jejich zručnosti a praxi v práci s modelínou).
- Do každého otvoru na muffin vytvořte jednu konkrétní plochu tak, aby se prázdný prostor dal zalít vodou. Modelujete tedy pouze pevninskou část.
- Jakmile budete mít připravené všechny plochy, zalijte je. Děti tak názorně uvidí, co je to vlastně nakresleno na tom obrázku.
Poznámky:
- Verze s modelínou vznikla, jak už jsem psala, spíše z nouze. Modelína vodu samozřejmě absorbuje a celý model má životnost přibližně dva dny.
- U ostrovu a souostroví jsem zvolila variantu s vrstvou i na dně otvoru, aby to nevypadalo, že jednotlivé ostrůvky plují po moři/jezeře/rybníku atd. Této představy jsem se, ač mi to jako milovníku fantasy zase tolik nevadilo, sama kdysi pracně zbavovala. 😉
Jak jste si různé pevninské a vodní plochy ukazovali s dětmi vy?
Mě by zajímala ta nová verze. Vznikla už?