Základní vodní a pevninské plochy názorně

Pevninské a vodní plochy názorně

Mys, zátoka, souostroví, systém jezer, poloostrov, záliv, ostrov, jezero, pevninská šíje, průliv – tyto základní vodní a pevninské plochy jsme si ukázali nejen na obrázku a mapě, ale také názorně ve formě na muffiny pomocí domácí plastelíny.


Ze sádry, písku, hlíny či modelíny

Improvizovali jsme. Jako první mě samozřejmě napadlo, že si modely jednotlivých vodních a pevninských ploch vyrobíme ze sádry, ale nenašli jsme doma dostatek vhodných malých nádob. Každopádně se domnívám, že až je najdeme, k plochám se vrátíme a vyzkoušíme si to. Děti si to určitě také vyzkoušejí venku na písku či obyčejné hlíně, až bude tepleji. Teď jsme se museli spokojit s obyčejnou modelínou a formou na muffiny.

(Během psaní tohoto článku mě ale napadlo, jak to s tou sádrou vyřešit, takže v nejbližší době očekávejte pokračování.)

Domácí modelínu jsme obarvili kakaem a skořicí

Domácí modelínu už dlouhodobě vyrábím podle návodu na i-creative.cz. Tentokrát se její přípravy chopil i malý – odvážil suroviny. Pro malé děti, které fascinují čísla, je tato činnost jako dělaná.

Modelínu jsme obarvili kakaem a provoněli skořicí. Hnědé potravinářské barvivo jsme doma neměli a jiné barvy (temperky, akrylovky) jsem použít nechtěla, protože tuto formu běžně používáme na pečení. Hotovou hmotu jsme nechali vychladnout a poté už jsme se mohli směle pustit do modelování.

K tisku:

Příprava:

Barevný tisk

  • Vytiskněte si barevné vodní a pevninské plochy výše, nastříhejte, případně ještě zalaminujte.
  • Obrysovou verzi pak můžete dětem vytisknou též, aby si plochy mohly vybarvit samy.

Černobílý tisk

  • Pokud barevnou tiskárnu nemáte, vytiskněte si obrysovou verzi a vybarvěte ji. Já použila akvarelové pastelky, ale použít se dá samozřejmě cokoli.
  • Dětem vytiskněte i jejich vlastní verzi k vybarvení.

Karty se v obou případech dají použít i jako třísložkové.

Postup:

  1. Popište si s dětmi, co se na kterém obrázku nachází a třeba si ukažte i reálné fotky daných ploch v přírodě.
  2. Na jedné konkrétní ploše dětem ukažte, co po nich vlastně chcete, u těch zbývajících jen dohlížejte, případně pomozte, pokud to bude samozřejmě potřeba (pro menší děti mohou být některé tvary složitější, záleží na jejich zručnosti a praxi v práci s modelínou).
  3. Do každého otvoru na muffin vytvořte jednu konkrétní plochu tak, aby se prázdný prostor dal zalít vodou. Modelujete tedy pouze pevninskou část.
  4. Jakmile budete mít připravené všechny plochy, zalijte je. Děti tak názorně uvidí, co je to vlastně nakresleno na tom obrázku.

Poznámky:

  • Verze s modelínou vznikla, jak už jsem psala, spíše z nouze. Modelína vodu samozřejmě absorbuje a celý model má životnost přibližně dva dny.
  • U ostrovu a souostroví jsem zvolila variantu s vrstvou i na dně otvoru, aby to nevypadalo, že jednotlivé ostrůvky plují po moři/jezeře/rybníku atd. Této představy jsem se, ač mi to jako milovníku fantasy zase tolik nevadilo, sama kdysi pracně zbavovala. 😉

Jak jste si různé pevninské a vodní plochy ukazovali s dětmi vy?

close

Novinky e-mailem?

Líbí se vám nápady pro děti na tomto webu? Chcete dostávat zprávu pokaždé, když vyjde nový článek? Stačí zadat vaši e-mailovou adresu.

Spam opravdu neposílám. Dostávat budete pouze upozornění na nové články. Z odběru se samozřejmě můžete kdykoli odhlásit.

Verča | (d)veruce

Author: Verča | (d)veruce

Máme doma šikovného kluka předškolního věku, který mě hned v prvních měsících přiměl vydat se na dráhu kontaktního rodiče. Díky němu jsem se začala zajímat o nošení, bezplenkovku, BLW (příkrmy do ruky), BF obuv a v neposlední řadě o alternativní vzdělávání. Nejvíc souzním s metodami Marie Montessori, v jejíž pedagogice hledám inspiraci nejčastěji. Více se o mně dozvíte v menu Info > Kdo jsem.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *