Během povídání (vize článek Téma lišky – předškoláci) jsme narazili na to, že každá liška je jinak veliká. Jejich velikost jsme si znázornili pomocí červených a červenomodrých tyčí. Delší tyč znázorňovala tělo s hlavou, kratší pak ocas. Tento princip se dá využít i u jiných větších zvířat k porovnání jejich velikostí.
Naťuknutí převodu jednotek
K této činnosti jsme se poté ještě vraceli, resp. syn sám se k ní vracel. Řekla jsem délku těla lišky v centimetrech (zaokrouhlených) a odpovídající počet dílků, on našel příslušnou tyč. U ocasu jsem postupovala podobně s tím, že syn musel porovnat ještě stejnou délku červenomodré a červené tyče, protože ocas jsme vyznačovali červenými tyčemi.
Délka těla a ocasu různých lišek
S přesnými velikostmi lišek je to ovšem trošku složitější. Na různých místech se uvádějí trošku jiné údaje, takže někde jsme chtě nechtě museli improvizovat.
Druh lišky | Délka těla (bez ocasu) | Délka ocasu |
Liška obecná | 60 – 90 cm | 30 – 50 cm |
Liška šedá | 52 – 68 cm | 30 – 40 cm |
Liška horská (tibetská) | 49 – 70 cm | 22 – 29 cm |
Korsak | < 60 cm | 35 cm |
Liška polární | 50 – 70 cm | 30 cm |
Fenek | 30 – 40 cm | 18 – 30 cm |
Pro samotnou aktivitu jsem vedle průměrné velikosti jednotlivých lišek brala v potaz i informace uváděné v textu, např. liška obecná se většinou uvádí jako největší druh lišky, proto jsme nakonec vybrali delší tyč, než odpovídá průměru.
V každém případě se podařilo naplnit záměr této aktivity – ukázat různé velikosti lišek názorně, aby nezůstalo jen u obrázků, které jsou pro menší děti neuchopitelné a ne zcela porovnatelné.
Co potřebujete:
- červené a červenomodré tyče,
- vypsané délky těla a ocasu jednotlivých druhů lišek,
- případně i obrázky lišek (podívejte se na naše zpracované téma).
Postup:
- Aktivitě předcházelo představení jednotlivých druhů a jejich výskyt ve světě.
- Nejprve jsem dětem ukázala největší lišku – obecnou, vysvětlila délku tyče v centimetrech, která bude reprezentovat tělo.
- Podle červenomodré tyče jsme odměřili červenou tyč pro délku ocasu.
- Takto jsme pokračovali u všech dalších druhů.
- Nakonec jsme je srovnali podle velikosti (pořadí nejdříve vybíraly děti).
- Při opakování aktivity už jsem jen sdělila délku těla lišky a děti podle toho zkoušely určit příslušnou tyč podle počtu dílků.
Zkoušeli jste podobně znázornit velikost pomocí tyčí?
Jak využíváte tyče s předškoláky u vás doma?
Dobrý den, ví že se to sem absolutně nehodí, ale právě jsme se dozvěděla o tom, že blog.cz končí..a někdo na fb sdílel odkaz na Vaše rady ohledně převedení blogu na WordPress nebo Blogspot..Já se omlouvám, nevěděla jsem kam se na Vás mám obrátit a požádat o pomoc, při převádění blogu..bohužel v tomhle nejsem zběhlá a neumím to, a proto by mi velice pomohla Vaše pomoc.. Opravdu se omlouvám, že píšu sem nevěděla jsem kam jinam mám napsat, tak jsem to zkusila tady. Nechci o svůj blog přijít a nechci přijít o své vzpomínky s ním spojené..jemi až do pláče, když nevím jak svůj blog zachránit. Předem mockrát děkuji za odpověď. Veronika Šejvlová
Zdravím, rádi převedeme, veškeré info jsme popsali v tomto článku – https://blog.veruce.cz/migrace-z-blog-cz-na-wordpress/, tak prosím přečíst a postupovat podle instrukcí, bude vás teď asi víc. 🙂