Počítáme měsíce planet (+ pracovní list)

Měsíce planet Sluneční soustavy

V rámci tématu vesmír jsme se podívali vedle planet i na jejich měsíce. Děti (předškolák + prvňáček) si díky tomu ujasnily představu o tvoření větších čísel (do stovky) a konkrétním počtu, který přestavují, a při navlékání korálků představujících právě měsíce si procvičily jemnou motoriku i logické řady. K této aktivitě jsem jim navíc vytvořila pracovní list, v němž si zopakovaly pořadí planet od Slunce, napsaly si jejich názvy a správně určily počet jejich měsíců.

Kolik měsíců má která planeta?

Víte, kolik mají jednotlivé planety Sluneční soustavy měsíců? Já se přiznám, že jsem nějakou hrubou představu ze školy ještě měla, ale musela jsem si to samozřejmě najít, než jsem to předala dětem. Navíc mezi mou školní docházkou a současností už uběhl nějaký čas a mezitím došlo i k nějakým objevům nových měsíců.

Vpravo vidíte počty dle Wikipedie (aktuální k únoru 2021).

Děti jednotlivé počty ještě před touto aktivitou znaly, přečetly si je v několika různých knihách, měly je napsané i na informačních kartičkách, takže jejich počet pro ně nebyl velkým překvapením. Na druhou stranu – ačkoli mají více než půl roku k dispozici perlový materiál, reálný počet několika desítek je pro ně stále zajímavý, zejména ve chvíli, kdy jej musí fyzicky odpočítat po jedné. 😉

Během posledního roku se nám opakovaně osvědčují aktivity, které procvičují hned několik oblastí zároveň. Tato není výjimkou. Navlékání korálků má většina dětí ráda a k tomuto tématu se to přímo nabízí.

PlanetaPočet měsíců
Merkur0
Venuše0
Země1
Mars2
Jupiter79
Saturn82
Uran27
Neptun14

Co potřebujete:

  • 205 korálků,
  • provázek nebo silnější přízi,
  • jehlu.

Co se může hodit:

Vhodný věk:

  • předškoláci,
  • školáci (první stupeň).

Co si dítě procvičuje:

  • představu o reálném počtu,
  • jemnou motoriku,
  • logickou řadu/posloupnost,
  • trpělivost.
Měsíce planet - navlékání korálků

Materiál k tisku:

  • planety a jejich měsíce (3 strany, psaní názvů planet velkými tiskacími písmeny a označení a napsání počtu jejich měsíců) .

Postup:

  1. Dětem jsem připravila krabici s korálky, karty čísel, perlový materiál a kartičky se slovním popisem jednotlivých planet. Vzhledem k tomu, že zvolené korálky by nešly navléci přes plastovou jehlu s extra velkým okem, provázky jsem jim navlékala já, samy si ale alespoň zkoušely udělat koncové uzlíky. S ostrou jehlou jinak nepracovaly poprvé, takže jim to nečinilo potíže. Pro menší děti ale můžete při výběru korálků hledat ty s velkým průvlekem.
  1. Merkur a Venuše – nula měsíců, prázdná šňůrka, nácvik uzlíku, víc toho u nich s malými dětmi asi nevymyslíte.
  2. Země a Markur – jeden a dva měsíce, rychlovka na rozehřátí a opět procvičení prstů i při vytváření uzlíku. Nezdá se to, ale malým dětem dá správný postup celkem zabrat (a mohou se u toho samozřejmě vztekat).
  3. Jupiter a Saturn – největší výzva. Dětem jsem totiž určila, že každý desátý korálek má být jiný (světlý), aby se pak snáze zorientovaly v tom, která šňůrka s korálky patří ke které planetě (79 a 82 vedle sebe opravdu vypadá skoro stejně).
    Ještě předtím si ale pomocí karet čísel počet rozložily a přiřadily k němu správný počet pomocí perlového materiálu. Docela koukaly, když jim došlo, že přesně stejný počet budou samy navlékat. 🙂
    (Na jednu chybu jsme přišli až po nějaké době a už jsme ji tam nechali, účel to splnilo tak jako tak – počítali, představu o počtu si utvrdili, soustředily se.)
  1. Uran a Neptun – po předchozích dvou už tyto dvě planety nepředstavovaly žádný problém, jen jsem dětem určila jiné navlékací schéma, aby měly změnu.

Jak jste s dětmi procvičovali měsíce planet a jejich počet vy?


Další články a materiály na téma vesmír na tomto blogu:


Novinky e-mailem?

Líbí se vám nápady pro děti na tomto webu? Chcete dostávat zprávu pokaždé, když vyjde nový článek? Stačí zadat vaši e-mailovou adresu.

Spam opravdu neposílám. Dostávat budete pouze upozornění na nové články. Z odběru se samozřejmě můžete kdykoli odhlásit.

Author: Verča | (d)veruce

Máme doma šikovného kluka školního věku, který mě hned v prvních měsících přiměl vydat se na dráhu kontaktního rodiče. Díky němu jsem se začala zajímat o nošení, bezplenkovku, BLW (příkrmy do ruky), BF obuv a v neposlední řadě o alternativní vzdělávání. Nejvíc souzním s metodami Marie Montessori, v jejíž pedagogice hledám inspiraci nejčastěji. Více se o mně dozvíte v menu Info > Kdo jsem.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *