Atmosféra – podtéma, které jsme řešili v rámci velkého tématu vesmír a ke kterému vznikla tato výuková aktivita a pracovní list (v článku naleznete návod k výrobě pomůcky pro předškolní a mladší školní děti a samozřejmě také materiál k tisku).
Atmosféra – zalaminovaná aktivita na suchý zip
Jako první jsem vytvořila aktivitu na suchý zip, k níž se mohou děti libovolně vracet. Pokud se vám naše pojetí líbí, můžete si vytvořit něco obdobného jednoduše z pracovních listů, které přikládám níže ke stažení.
Co potřebujete:
- vytištěný materiál (odkaz najdete níže),
- pastelky, vodovky nebo jiné barvy,
- laminátor,
- 1 a 1/2 laminovací fólie A4,
- samolepící suchý zip.
Postup:
- Vrstvy atmosféry jsem vybarvila akvarelovými pastelkami a celý list jsem následně zalamilovala.
- Popisky vrstev atmosféry jsem z druhé strany vybarvila příslušnou barvou, zalaminovala a rozstříhala.
- Meteorologický balon, letadlo, vesmírnou stanici, raketoplán a družici jsem vybarvila, jejich pozadí rovněž tvoří příslušné barvy jednotlivých vrstev.I je jsem zalaminivala a rozstříhala.
- Barvy v obou případech slouží jako sebekontrola pro děti.
- Jednotlivé dílky jsem si složila na zalaminovanou atmosféru tak, aby se tam vešly (vizte obrázky níže), a na příslušná místa nalepila suchý zip.
Atmosféra – pracovní list k tisku
Probrat s dětmi (přiměřeně jejich věku) vrstvy atmosféry se úplně nabízelo, aby si uměly představit, jak vysoko létají letadla, kam míří raketoplány a jak vysoko se nachází ten rychlý světlý bod představující mezinárodní vesmírnou stanici ISS, který čas od času vídáme na obloze. Vše jsme si pověděli u té aktivity popsané výše a děti následně dostaly svůj (prakticky první) pracovní list, který měly vypracovat podle nově nabytých informací.
Práce jim šla sama od ruky a já tak získala nový směr, kterým se mé materiály budou ubírat. Cílem je totiž samostatnost. Na začátku si budeme o tématu povídat, ukážeme si, kde si informace mohou dohledat a ověřit a nakonec budou samy zpracovávat, co se dozvěděly. A případně i něco navíc, aby se naučily informace i aktivně vyhledávat, nejen pasivně přijímat. Další pracovní list na téma vesmír najdete zde.
K tisku:
Vhodný věk:
- větší předškoláci,
- školáci (první stupeň).
Odpovědi k úkolům:
Předpokládám, že odpovědi na jednoduché otázky v zadání znáte, ale pro jistotu sem odložím malý tahák. 🙂
- Nejvyšší hora světa se jmenuje Mount Everest, její vrchol se nachází ve výšce 8848 m, tedy v troposféře.
- Za hranici vesmíru se považuje výška 100 km (termosféra) od povrchu Země, ve stejné výšce se objevuje i polární záře.
- Meteory pozorujeme rovněž v termosféře.
- Meteoroid je těleso pohybující se vesmírem.
- Meteor je meteoroid, který se dostal do naší atmosféry. Doprovází jej světelný úkaz, tzv. padající hvězdy.
- Meteorit je meteoroid, který při průletu atmosférou celý neshořel a jehož část dopadla na povrch Země.
- Bolidem nazýváme mimořádně jasný meteor.
Zdroj informací: Wikipedia
Jak jste doma zpracovali atmosféru s dětmi vy?
Také se vaše děti zajímají či v určitém věku zajímaly o vesmír?
Další články a materiály na téma vesmír na tomto blogu:
- Vesmír | Dětská obrazová encyklopedie (kniha pro větší děti i dospělé)
- Podívej se do vesmíru (kniha pro předškoláky)
- Vesmír – pracovní listy k tisku (předškoláci / 1. třída)
- Atmosféra – výuková aktivita a pracovní list k tisku (předškoláci / 1. stupeň)
- Jak namalovat vesmír, galaxii či mlhovinu (výtvarka pro předškoláky a starší děti)
- Planety – šablony pro pohyblivou abecedu (k tisku i k vybarvení) (předškoláci / 1. třída)
- Jak vyrobit model Sluneční soustavy (planety) z polystyrenových koulí (3D model pro předškoláky i školáky)
- Počítáme měsíce planet (+ pracovní list) (navlékání korálků představujících měsíce jednotlivých planet)
- Planety – naučné a třísložkové karty (předškoláci / 1. stupeň)