Atmosféra – výuková aktivita a pracovní list k tisku

Atmosféra – výuková aktivita a pracovní list k tisku

Atmosféra – podtéma, které jsme řešili v rámci velkého tématu vesmír a ke kterému vznikla tato výuková aktivita a pracovní list (v článku naleznete návod k výrobě pomůcky pro předškolní a mladší školní děti a samozřejmě také materiál k tisku).


Atmosféra – zalaminovaná aktivita na suchý zip

Jako první jsem vytvořila aktivitu na suchý zip, k níž se mohou děti libovolně vracet. Pokud se vám naše pojetí líbí, můžete si vytvořit něco obdobného jednoduše z pracovních listů, které přikládám níže ke stažení.

Co potřebujete:

  • vytištěný materiál (odkaz najdete níže),
  • pastelky, vodovky nebo jiné barvy,
  • laminátor,
  • 1 a 1/2 laminovací fólie A4,
  • samolepící suchý zip.

Postup:

  1. Vrstvy atmosféry jsem vybarvila akvarelovými pastelkami a celý list jsem následně zalamilovala.
  2. Popisky vrstev atmosféry jsem z druhé strany vybarvila příslušnou barvou, zalaminovala a rozstříhala.
  3. Meteorologický balon, letadlo, vesmírnou stanici, raketoplán a družici jsem vybarvila, jejich pozadí rovněž tvoří příslušné barvy jednotlivých vrstev.I je jsem zalaminivala a rozstříhala.
  4. Barvy v obou případech slouží jako sebekontrola pro děti.
  5. Jednotlivé dílky jsem si složila na zalaminovanou atmosféru tak, aby se tam vešly (vizte obrázky níže), a na příslušná místa nalepila suchý zip.

Atmosféra – pracovní list k tisku

Probrat s dětmi (přiměřeně jejich věku) vrstvy atmosféry se úplně nabízelo, aby si uměly představit, jak vysoko létají letadla, kam míří raketoplány a jak vysoko se nachází ten rychlý světlý bod představující mezinárodní vesmírnou stanici ISS, který čas od času vídáme na obloze. Vše jsme si pověděli u té aktivity popsané výše a děti následně dostaly svůj (prakticky první) pracovní list, který měly vypracovat podle nově nabytých informací.

Práce jim šla sama od ruky a já tak získala nový směr, kterým se mé materiály budou ubírat. Cílem je totiž samostatnost. Na začátku si budeme o tématu povídat, ukážeme si, kde si informace mohou dohledat a ověřit a nakonec budou samy zpracovávat, co se dozvěděly. A případně i něco navíc, aby se naučily informace i aktivně vyhledávat, nejen pasivně přijímat. Další pracovní list na téma vesmír najdete zde.

K tisku:

Vhodný věk:

  • větší předškoláci,
  • školáci (první stupeň).

Odpovědi k úkolům:

Předpokládám, že odpovědi na jednoduché otázky v zadání znáte, ale pro jistotu sem odložím malý tahák. 🙂

  • Nejvyšší hora světa se jmenuje Mount Everest, její vrchol se nachází ve výšce 8848 m, tedy v troposféře. 
  • Za hranici vesmíru se považuje výška 100 km (termosféra) od povrchu Země, ve stejné výšce se objevuje i polární záře.
  • Meteory pozorujeme rovněž v termosféře.
    • Meteoroid je těleso pohybující se vesmírem.
    • Meteor je meteoroid, který se dostal do naší atmosféry. Doprovází jej světelný úkaz, tzv. padající hvězdy. 
    • Meteorit je meteoroid, který při průletu atmosférou celý neshořel a jehož část dopadla na povrch Země.
    • Bolidem nazýváme mimořádně jasný meteor.

Zdroj informací: Wikipedia


Jak jste doma zpracovali atmosféru s dětmi vy?
Také se vaše děti zajímají či v určitém věku zajímaly o vesmír?


Další články a materiály na téma vesmír na tomto blogu:


close

Novinky e-mailem?

Líbí se vám nápady pro děti na tomto webu? Chcete dostávat zprávu pokaždé, když vyjde nový článek? Stačí zadat vaši e-mailovou adresu.

Spam opravdu neposílám. Dostávat budete pouze upozornění na nové články. Z odběru se samozřejmě můžete kdykoli odhlásit.

Verča | (d)veruce

Author: Verča | (d)veruce

Máme doma šikovného kluka předškolního věku, který mě hned v prvních měsících přiměl vydat se na dráhu kontaktního rodiče. Díky němu jsem se začala zajímat o nošení, bezplenkovku, BLW (příkrmy do ruky), BF obuv a v neposlední řadě o alternativní vzdělávání. Nejvíc souzním s metodami Marie Montessori, v jejíž pedagogice hledám inspiraci nejčastěji. Více se o mně dozvíte v menu Info > Kdo jsem.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *